Jag tycker att det är så otroligt viktigt hur man bemöter sina potentiella kunder om man jobbar i ett serviceyrke. Jag är rätt petig när jag råkar ut för människor som uppenbarligen inte har koll på hur man får en kund att känna sig välkommen och bli positivt inställd.
Jag ringde nämligen runt till lite olika nagelstudios här i området nu. Jag hade googlat fram några stycken och tänkte börja med att kontakta dom som hade de mest tilltalande hemsidorna.
Jag tycker såna saker är jätteviktiga om man ska driva ett företag. Det är viktigt att ha ett positivt ansikte utåt. En hemsida utan stavfel och en glad och inbjudande presentation. Om man kommer till en hemsida där försäljaren inte har orkat bry sig om att ta reda på hur man skriver rätt, så kanske han eller hon inte bryr sig så mycket om att göra sitt arbete rätt heller. Med detta menar jag inte att man måste vara ett proffs på svenska språket, men man kan väl iaf bemöda sig med att rådfråga människor i sin närhet "Kan man skriva så här, är det rättstavat" etc...
Om man sedan kommer till en telefonsvarare där meddelandet lyder "Hej, du har kommit till ***, jag kan inte ta det nu så du får prova lite senare. Hej."
Rösten är trött, utttråkad och släpig, och det hörs tydligt att hon som pratar inte ler. Hon orkar inte ens säga hejdå ordentligt och dessutom lägger hon över på mig att "jag får prova senare". Hur känner man som kund då?
Min reaktion blev iaf: "Okej - nästa!"
Och inte "Oj hon lät trevlig, henne vill jag ringa igen".
Så den här tjejen tappade faktiskt en kund nu. Orkar man inte ens le när man talar in ett meddelande så känns det inte så himla kul att anlita henne. Och ja, hon kanske är världens trevligaste, vad vet jag. Men det känns inte så himla proffsigt om man har noll koll när det gäller kundkontakt.
Så petig är jag :P
För att jämföra, så ringde jag en hudterapeut igår. Jag fick presentkort på ansiktsbehandling när jag fyllde år och det tänkte jag använda nu. Hon lät glad och trevlig på telefonsvararen, talade tydligt om att hon antagligen sitter med en behandling och att det smidigaste är att hon ringer upp istället. Så hon bad mig lämna namn och nummer - och vips blir jag som kund nöjd och glad :)
tisdag 4 maj 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Usch, sånt otrevlig bemötande gör ju att man absolut inte ringer dit igen!
OGILLA-knapp*
Syrran
Jag är nog likadan vad det gäller det där med service, hellre betalar jag mer och får service än billigt och med tråkig attityd..
Skicka en kommentar